SOS Vos
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vossendebat Vogelbescherming in de kijker

3 plaatsers

Ga naar beneden

Vossendebat Vogelbescherming in de kijker Empty Vossendebat Vogelbescherming in de kijker

Bericht  Vogelbescherming1 ma okt 04, 2010 4:46 pm

Het debat, "de Vos in Vlaanderen: begeren of beheren?" ging door op zondag 3 oktober in Oostkamp in zaal de Valkaart. Naar ons gevoel was het een meer dan geslaagde namiddag! Een uitgebreide synthese volgt in de nabije toekomst. Hoe hebben de andere bezoekers hier aanwezig op dit forum de namiddag ervaren?

Vosvriendelijke groeten!

Vogelbescherming1

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 04-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vossendebat Vogelbescherming in de kijker Empty Re: Vossendebat Vogelbescherming in de kijker

Bericht  Hilde di okt 05, 2010 2:43 am

Omwille van gezondheidsproblemen kon ik er niet zijn, maar ik ben heel erg benieuwd naar het relaas van die namiddag.
Hilde
Hilde

Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 04-10-10

http://www.vocherenthout.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Vossendebat Vogelbescherming in de kijker Empty Re: Vossendebat Vogelbescherming in de kijker

Bericht  Adriaan za okt 16, 2010 4:46 pm

Hilde,

'k Heb inmiddels de evaluatie bekeken en beluisterd op de website van Vogelbescherming Vlaanderen, kijk hier.

Interessant dat ook fragmenten van het debat te beluisteren zijn: zo kan ieder voor zichzelf een oordeel vormen.

Knap van Vera Van der Borght dat ze haar stem liet horen in deze discussie. Waar ze de link legde tussen de dalende vogelaantallen in het Zwin en de stijging van het vossenbestand daar, ging ze naar mijn bescheiden mening volledig de mist in. Zo kun je natuurlijk ook, ik zeg maar wat, de bouw van de kanaaltunnel of de Franse presidentsverkiezingen koppelen aan de dalende vogelaantallen in het Zwin...

Toch vond ik het antwoord op haar stelling ook maar povertjes, en dat heeft bij mij een vraag opgeroepen waar ik niet dadelijk blijf mee weet. Ik woon dichtbij een uitgestrekte laaggelegen weidevlakte waar de Kievit, de Wulp en nog andere weidevogels sinds mensenheugenis elk jaar aanwezig zijn. Ik kijk elk jaar weer uit naar begin maart om de Kieviten weer te kunnen horen en zien. Maar de laatste jaren hoor en zie ik enkel maar de achteruitgang van de Kievit & C°.

Sinds een paar jaar worden hier regelmatig meerdere vossen gesignaleerd. Ze hebben ook mijn kippen opgegeten. Wellicht is er dus wel een verband tussen de achteruitgang van de Kievit en de vooruitgang van de Vos in mijn buurt hier... Of vergis ik me? Hopelijk krijg ik van iemand antwoord op mijn vraag, want het houdt me wel bezig.


Adriaan

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 05-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vossendebat Vogelbescherming in de kijker Empty Re: Vossendebat Vogelbescherming in de kijker

Bericht  vlinderb di okt 19, 2010 9:08 pm

Adriaan,
Hier zaten ook kieviten in de wei en nu de vos er regelmatig rondloopt alsook de Hermelijn en de wezel zijn de kieviten enkele weiden verder gaan broeden. Hun habitat verplaatst immers, dat doet elk dier als er predators aanwezig zijn in een gebied.
Toch zijn er twee nesten hier in de wei uitgebroed in een wei waar de vos rondloopt. Zolang de vos genoeg konijnen en fazanten vind gaat hij die eerder pakken.Daarom zijn de jagers zo kwaad op reintje. Dikwijls worden eieren en heel jonge vogels ook door bunzing, wezel, hermelijn, eekhoorn, steenmarter, egel en roofvogels geroofd maar daar zijn de jagers niet zo kwaad op want die eten hun fazanten niet op. Zodra er iemand zijn kippen dood zijn steken ze de schuld op de vos terwijl het dikwijls marterachtigen zijn die s' nachts door kleine gaten komen maar die ziet men niet .

vlinderb
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vossendebat Vogelbescherming in de kijker Empty Re: Vossendebat Vogelbescherming in de kijker

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum