SOS Vos
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden

3 plaatsers

Ga naar beneden

Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden  Empty Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden

Bericht  hoow vr okt 22, 2010 10:29 am

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=MV30U7NM

GERAARDSBERGEN - Landbouwer en melkboer Peter Van Den Hove vond op zijn weiland een dood pasgeboren kalfje. Volgens Van Den Hove werd het door vossen doodgebeten.

Van Den Hove had op zijn weilanden langs de Zavelstraat een koe lopen die hoogzwanger was. 'Ik ging geregeld poolshoogte nemen om te zien of de koe nog niet gekalfd had. Toen ik merkte dat ze had gekalfd, ben ik in de weide op zoek gegaan naar het kalfje. Ik vond het pasgeboren kalfje vrij snel, maar het was wel dood. De kop en poten waren nog intact, de rest van het lichaam was helemaal weggevreten door vossen.'

Van Den Hove is ervan overtuigd dat vossen de boosdoener zijn. 'In onze buurt zijn de vossen zeer actief. Ik woon aan de rand van natuurreservaat De Rietbeemd waar veel vossen rondlopen en er zijn ook heel wat bossen in de buurt. Ik kreeg eerder al vossenbezoek. Toen sneuvelden er kippen. Ook elders in de regio waren er veel meldingen over plunderende vossen.'

Volgens de boer kan een vos best een pasgeboren kalf aan. 'Een kalfje weegt bij de geboorte tussen de dertig en veertig kilogram en is zo groot als een flink uit de kluiten gewassen hond. Meteen na de geboorte is een kalfje heel kwetsbaar en duurt het even vooraleer het op zijn poten kan staan. Ik vermoed dat de vossen hebben toegeslagen toen het beestje amper uit het moederlichaam was.'

Dat een vos een kalf doodt en opeet, is volgens Van Den Hove wel uitzonderlijk. Meestal stelt een vos zich tevreden met kleinere prooien. 'Maar opmerkelijk of niet, het is de zoveelste aanslag van een vos op boerderijdieren. Ik heb dan ook de politie van het incident op de hoogte gebracht. Als iedere benadeelde dat doet, dan kan het vossenprobleem beter in kaart worden gebracht', meent Van Den Hove.

hoow

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden  Empty Re: Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden

Bericht  jef zo okt 24, 2010 5:10 pm

dat een hond een kalf aanvalt dat kan heb het ooit zelf zien gebeuren op de boerderij
van mijn ouders gelukkig waren we in de buurt om erger te voorkomen
het kalf was wel een stuk van zijn staart kwijt
maar een vos die een kalf dood dat geloof ik niet is volgens mij jagers praat
denk eerder in de richting van verwilderde honden te zoeken als daders
zij kunnen makelijk een kalf aan

jef

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 05-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden  Empty Re: Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden

Bericht  vlinderbij di nov 23, 2010 8:38 pm

Zelf heb ik ooit een loslopende hersderhond achter een koe zien lopen. Koe in paniek over de prikkeldraad gesprongen en de eigenaar van de hond is héél snel verdwenen. In Vlaanderen zijn meer loslopende honden die kwaad doen aan neerhofdieren dan dat men vermoed. Zelf heb ik het al verschillende keren gezien .Toch steeds alle schuld op de vos steken.Triest !

vlinderbij

Aantal berichten : 2
Registratiedatum : 19-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden  Empty Re: Boer is ervan overtuigd dat vossen pasgeboren kalfje doodden

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum