SOS Vos
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

2 plaatsers

Ga naar beneden

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer  Empty Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

Bericht  hoow vr okt 22, 2010 10:47 am

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

MOERZEKE - Hubertus Vereniging Vlaanderen wil aantonen dat jagers een belangrijke rol spelen in het behoud van de biodiversiteit.
'Een goede jager is in de eerste plaats een faunabeheerder', zegt Jef Schrijvers, directeur communicatie van de vereniging. 'Hij spant zich het hele jaar door in om de biotoop van de aanwezige wildsoorten in zijn jachtveld te verbeteren.'

Willy Van Hoey, voorzitter van wildbeheereenheid Scaldiana, sluit zich aan: 'Mensen vergeten dat dit al eeuwen de taak is van de jagers. Wij houden de natuur in stand maar krijgen daar helaas weinig waardering voor. Denk maar aan het overmatig aantal kraaien, eksters, wilde katten, ratten en stilaan ook de steenmarter. Die zorgen er nu net voor dat het bestand van bijvoorbeeld spechten en ijsvogels ernstig verstoord wordt.'

'Er zijn in ons land 182 wildbeheereenheden. Onze eenheid beslaat ongeveer 3.000 hectare', zegt Van Hoey. 'Wij leggen nieuwe bossen aan, onderhouden poelen en beken, planten heggen en hagen. Een jager is maar 10 tot 15procent van zijn tijd aan het jagen, voor de rest doet hij aan natuurbehoud.'

Geen wilde schietpartij

Jef Schrijvers wijst erop dat er in België ongeveer 40.000 vossen zijn. 'Vorig jaar werden er daarvan 10.000 geschoten, maar toch krijgt men deze populatie niet onder controle. Vooral in Wallonië en meer en meer ook in Vlaanderen, stelt men vast dat veel dieren besmet zijn met Echinococcus multiloncularis (nvdr: vossenlintworm). Deze parasiet kan overgedragen worden op de mens en veroorzaakt dan een soort dodelijke leverziekte.' Volgens het departement Biologie van de Universiteit Antwerpen zijn er de laatste jaren zes gevallen van menselijke besmetting gekend, maar is paniek niet nodig.

We volgen een aantal jagers en drijvers op hun eerste jachtpartij van het seizoen en stellen vast dat dit geen wilde schietpartij is. Zij gaan zeer selectief tewerk. Zo werd er geen enkele fazantenhen afgeschoten omdat zij instaan voor de instandhouding van de soort. Je hebt in de natuur trouwens maar één haan nodig voor vijf hennen.

Eén fazantenhaan en één bosduif waren de prooi van een namiddag jagen. En de rest? Die vogels waren gaan vliegen.

hoow

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 22-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer  Empty Re: Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

Bericht  jef vr okt 22, 2010 2:38 pm

duurzaam wildbeheer ik denk enkel als het hem goed uitkomt
giftig lokaas klemen en stroppen worden nog vaak gebruikt door jagers
de vossenval die wettelijk toegelaten is met dikwijls een kip in een hok ernaast als lokvogel
blijven meestal een jaar op dezelfde plaats staan
niet alleen vossen maar ook marters katten en andere dieren zoals egels komen vast te zitten
in zulke vallen om daarna gewoon gedood te worden
pesoonlijk weet ik zulke val staan en dat heeft zeker niets te maken met wildbeheer
het komt er eerder op neer zo veel mogelijke natuurlijke jagers te doden

jef

jef

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 05-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer  Empty Re: Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

Bericht  jef zo okt 24, 2010 4:35 pm

weet niet of het wel mag een levende kip gebruiken als lokvogel voor vossen
dacht dat het gebruik van levende lokvogels voor de jacht verboden is
ook naast een vossenval ????????

jef

Aantal berichten : 10
Registratiedatum : 05-10-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer  Empty Re: Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

Bericht  vulpes wo jan 12, 2011 5:25 pm

Ik moet altijd hartelijk lachen als een jagersvereniging zichzelf weer eens willen neerzetten als natuurbeschermers en natuurbehouders. Je moet wel oogkleppen op hebben en een aangevreten verstandelijk vermogen als je dat soort lulpraat wilt geloven. Ik ben ieder jaar meer dan 1000 uur in het veld en nog nooit heb ik een jager gezien die bezig is met het beschermen van de natuur. Als het jachtseizoen naderd dan zie je ze, op de loer naar prooi. En als er vossen zijn te vermoorden dan lopen ze warm. De jager als bedreiging voor de natuur, dat klinkt al een stuk beter. Natuurterroristen nog beter.

vulpes
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer  Empty overlast konijnen

Bericht  vlinderb vr jan 28, 2011 9:29 am

Hier in Mechelen is gisteren de dijkwachter komen kijken naar de dijk waar een verzakking is ten gevolge van een enorme konijnenburcht.
Er zitten zoveel gaten in dat je er gewoon doorzakt. Hij dacht zelfs dat de holen aan de andere kant uitkwamen. Hij gaat nu een een aannemer aanstellen om de dijk te voorzien van gaas maar eerst iemand met fretten laten komen om de holen leeg te maken. Grappig was toen hij vroeg of er nog levende konijnen inzaten een konijn tussen zijn benen wegsprong. Volgens mij is deze overlast aan konijnen omdat men intensief en bijna heel het jaar (de bijzondere veldwachter mag verdelgen)door op de vos hier jaagt. De konijnen hebben geen natuurlijke vijand meer. Daar stel ik me toch vragen bij. Graag wil ik de mening van een jager hierover horen.

vlinderb
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer  Empty Re: Vlaamse jagers streven naar duurzaam wildbeheer

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum